Filosoferen verweef ik al van begin af aan in mijn werk, zowel in het contact met volwassenen als met jeugd. Zowel bij inspraakprojecten in de wijk, als bij het adviseren van bedrijven en het mee bedenken van creatieve innovaties. En ik filosofeer natuurlijk heel veel met kinderen in mijn praktijk voor integratieve kindertherapie.

Filosoferen is grotendeels het stellen van de juiste vragen.

Filosoferen leert kinderen en jongeren onder andere kritisch denken, beargumenteren, respect te hebben voor andere meningen én verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen uitspraken. Ze leren met meer zelfvertrouwen en duidelijkere argumentatie voor zichzelf op te komen.

Ik geef ook aparte, losstaande workhops filosoferen met kinderen en jongeren op scholen.

Om de ideeën en denkwijzen eventueel tastbaar en visueel te maken, werk ik vaak samen met kunstenaars en ontwerpers.

  • foto1

Filosoferen hoeft niet serieus en somber te zijn. Het kan ook vrolijk zijn. Gekke vragen als 'Wat gebeurt er als je iets vergeet?', 'Kan water verslijten?' (van Richard Anthone) en 'Kan een gehaktbal groeien?' kunnen veel stof doen opwaaien en grote hilariteit teweeg brengen.