Als extern innovatieadviseur werkte ik anderhalf jaar bij Stichting Syntens, een initiatief van het Ministerie van Economische zaken, dat innovatie binnen het MKB wilde stimuleren. (Syntens is per januari 2014 gefuseerd met de Kamer van Koophandel.)

Ik adviseerde bedrijven in de bouwsector over innovatie, duurzaamheid, onderscheidend vermogen, collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) en de samenwerking tussen bedrijven. Ook verbond ik bedrijven aan elkaar, ondersteunde ik kennis- en businessnetwerken en verbond deze met Kenniscentra als TNO en de Hogeschool Rotterdam.

Tijdens mijn workshops gebruikte ik verschillende instrumenten, zoals het propositiehuis, de clusterradar en het Business Model Canvas (uit Osterwalder & Pigneur 2009). 

 

  • foto1

Het Business Model Canvas komt uit het boek "Business Model Generation" van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur (2009). Bewerking door Syntens (2012).

Het BMC is een sterk business model voor je bedrijf, waarin alle kanten van het ondernemen worden belicht, van activiteiten, waarde, onderscheidend vermogen, partners, klanten tot en met de financiën.